CAROLINE LARSSON

ANOTHER TRIP TO LAKE ANZA

Lördagen spenderades vid Lake Anza. Sol och bad i några timmar innan det blev soffhäng framför Hawaii 5-0 samt American Horror Story. Jag packade även färdigt till Chicago. Eftersom flyget till Chicago går så pass tidigt blir det läggdags rätt tidigt för min del ikväll.

LAST WEEK OF CAMPS

Woohoo! Mitt sommarschema är officiellt över. Nu tar jag ledigt i tre veckor och när jag väl är tillbaka drar skolorna igång och då kommer jag vara ledig längre på dagarna igen. Som jag har längtat efter denna dag. Nu blir det att börja smått packa inför Chicago. Mitt flyg går redan 5am på söndag morgon.

6 MONTHS EXTENSION

Kan ni förstå? Alla papper är inskickade, alla blanketter ifyllda samt att min hostfamily har betalat in the extension fee. Det är nu helt officiellt och skrivet i sten att jag ska stanna här i Kalifornien i ytterligare sex månader. Jag kan inte sluta le. Detta var det rätta beslutet. Jag får stanna till April 19th, 2017, plus en resemånad på det. Yes, yes, yes!

COSTCO + THE SHALLOWS

När vi kom hem från South Lake Tahoe igår hoppade vi in i duschen, fixade oss och slängde sedan på oss klänning samt klackar innan vi begav oss in i San Francisco för en girls night out. Var hamnade vi? DNA Lounge, såklart.

Runt 4am somnade vi hemma i min säng och sov fram till 11am. Vi chillade och tog det lugnt ett bra tag innan vi åkte ner till San Leandro. Där fick jag äntligen besöka Costco, som jag velat så länge. Costco är en membership-only warehouse club, där man kan köpa i stort sett allt (mat, kläder, teknik prylar, möbler etc.). Mat kommer i stor kvatitet, men med ett lägre pris. Min värdfamilj är medlemmar så jag och Marie fick låna min hostmom's membership card så vi kunde få gå in och kolla läget. Nu har jag sett det med!

Efter Costco blev det sen lunch på Chipotle (vad annars?) och sedan blev det en trip to the movies. The Shallows fick vi äntligen se. Denna film har vi velat se i en månad nu. Riktigt bra var den.

LAKE TAHOE + NEVADA

Saturday, July 23rd, 2016.

06:00am vaknade vi, slängde ihop lite snabb frukost och sedan satte vi oss i bilen för att ta oss an tre timmars körning upp till Lake Tahoe. Bilresan gick riktigt smidigt och vid 10am var vi framme i South Lake Tahoe. Istället för att hänga på stranden där valde i att köra ytterligare 45 minuter till Secret Cove som är en "hemlig" strand på andra sidan sjön. Eftersom Lake Tahoe är delad, västra delen är i Kalifornien och östra delen är i Nevada. Secret Cove ligger på östra sidan, vilket betyder att vi även befann oss i delstaten Nevada under dagen.

Efteråt åkte vi upp med en gondola i Heavenly Mountain, där vi fick en helt otroligt view över Lake Tahoe. Det var verkligen så fint och riktigt roligt att få vara i en skidort under sommarsäsongen. Sedan var det bara att sätta sig i bilen igen för att ta sig hemåt. Det blev mycket körning för en dagstripp men så värt det.

WEEK 6 OF CAMPS

Fyra dagars arbete. Tuesday - Friday. Lätt vecka men samtidigt tyngsta veckan hittils mentalt.

I onsdags hade jag ett mental breakdown - jag var ledsen för första gången (när det kommer till jobb) sedan jag flyttade hit för 274 dagar sedan. Men jag känner att jag kan lägga det bakom mig nu. Jag antar att min hostdad hade pratat med min hostmom i onsdags kväll för hon tog upp det med mig igår morse. Hon sade att hon hade pratat med Jackson och han kom och gav mig världens bamsekram och bad om ursäkt för att han inte lyssnar på mig. Jag vet såklart att detta kommer hända igen. Han är inte ens fem år än, det är löjligt att tro något annat. Men det känns skönt att min hostdad ändå märkte att jag var riktigt nedstämd i onsdags kväll och att han tog upp det med min hostmom. Det blir lättare att blicka framåt och ta nya tag då.

Denna vecka har bestått utav camps och poolen som vanligt. Nästa vecka är sista veckan barnen har camps innan de alla åker iväg på semester och min ledighet börjar. Det är så nära nu och jag är så exalterad på Chicago, att Linnea kommer hit och sen att vi åker hem till Sverige tillsammans.

Jag åker till Chicago July 31st och kommer hem igen August 3rd, dagen innan my 21st birthday. Är så otroligt taggad på Chicago och allt vad den staden har att erbjuda. Plus att jag ska ta mig an denna resa helt själv också, vilket gör det hela ännu roligare.

Min bästa kompis från Sverige, Linnea, som har bott utanför Philadelphia, Pennsylvania, i ett år nu kommer för att hälsa på mig i några dagar här on the west coast. Hennes au pair år är över och jag har time:at mitt flyg med hennes tillbaka hem till Sverige. So August 9th sätter vi oss på planet för att åka till lilla Sverige igen - hon för att stanna och jag för att göra en snabbvisit. Nio hela dagar får jag innan jag sätter drar mig tillbaka hem till Bay Area för att spendera nästkommande nio månaderna i bästa Kalifornien.

Just nu är jag bara så otroligt exalterad på allt som komma skall. Jag har så mycket roligt att se framemot!

WEDNESDAY, JULY 20TH, 2016

Jag vet att jag har haft riktigt tur, då jag har det hur bra som helst 95% av min tid här borta. Och jag är så glad över detta. Jag har det verkligen riktigt bra. Men det är inte alltid så. Jag har dåliga dagar också, men jag har tur med att mina dåliga dagar är rätt utspridda så det positiva har alltid övervägt det negativa.

Au pair livet är något som många glamoriserar något otroligt, vilket jag förstår. Väcka kidsen på morgonen, laga lite frukost och se till att de kommer till skolan i tid. Inte så svårt? Hämta dem från skolan, se till att de kommer till rätt aktiviteter, att de gör sina läxor och att de får middag i magen. Inte så svårt det heller? Det kanske verkar som en dans på rosor, men det är långt ifrån verkligheten. Det folk glömmer är att dessa kids har egna viljor och att de oftast vill de i princip tvärtemot till vad de ska.

Men jag ska inte klaga. Det är inte så himla jobbigt att handskas med barn som väljer att inte lyssnar en dag. Det är helt okej. Det tar man sig igenom. Man klarar av att handskas med barn som helt ignorerar vad man säger. Man klarar av att höra när barnen skriker och gråter och tjatar och säger nej till allt. Man klarar av att de säger att allt man gör är fel och att middagen man spenderar 45 minuter att göra är äcklig. Man klarar det. Men inte varje jävla dag. Någon gång tar det stopp. Någon gång får man nog.

Idag har varit en sådan där riktigt awful day. Detta är något jag aldrig känt förut. Självklart är många av mina dagar jobbiga och jag är ofta trött mentalt när jag slutar för dagen. Men idag, för första gången, kände jag att jag fick nog. Idag blev jag så trött och kände mig helt färdig med au pair livet. Idag sade jag till mina hostkids att jag ville packa min väska och flytta hem till Sverige igen. Jag fick verkligen nog.

När min värdpappa kom hem från sitt arbete höll jag nästan på att brista ut i gråt. Kände mig helt matt. Det gör jag i och för sig varje dag, men idag gick det bara inte. Idag kunde jag inte hantera mina känslor. Min hostdad kom hem mitt upp i min och Jackson's dinner (som han, by the way, inte ville äta). Jag åt upp min mat så fort jag kunde och flydde sedan till mitt rum där tårarna inte kunde sluta forsa.

Jag var så trött, så utmattad och så frustrerad. Jag blev bara så ledsen. Hela dagen blev bara för mycket. Jag orkade inte vara den ansvarstagande längre. Jag orkade inte bossa runt kids som ändå inte ville lyssna på mig. Jag blev så ledsen för jag insåg hur osynlig man faktiskt är här borta och hur mycket man blir tagen för given. Varje dag. Hur mycket man gör och hur lite uppskattning man får. Det blev bara för mycket.

SEATTLE DAY 4/4

Monday, July 18th.

Planen var att jag och Emily skulle sova ut till 9am, men självklart vaknar jag 07:50am istället. Däremot fick jag nio timmars sömn, så klaga känns väl dumt att göra. Tog en dusch och packade ihop mig. Strax innan 10am checkade vi ut och lämnade hotellet. Tog med oss frukost från Strabucks. Vi otg tåget från Westlake, så det tog alltså cirka 45min till SeaTac.

Väl på flygplatsen hade vi helt olika gatenummer, så vi fick skiljas åt direkt efter the security check point. Jag gick och köpte två nya böcker som jag är riktigt excited på att läsa. Först ska jag dock ta mig igenom boken 'The Game' by Neil Strauss.

Flyget hade en departure time på 1pm, så boarding skedde runt 12:30. Men när alla väl satt på planet meddelade kaptenen att vi inte kunde lyfta på grund av regn samt vind söderöver. Det var alltså bara att sitta och vänta. Fyrtio minuter senare kunde vi lyfta, ingen större försening alltså.

Landade strax innan 4pm och tog BART:en till Lafayette där Sin hämtade upp mig. Hängde hemma hos Marie en stund innan jag åkte och hämtade Emily från BART samt körde hem henne. Sedan åkte jag till Chipotle for dinner samt Walnut Creek för att strosa runt lite. Efter det blev det häng hos Sin.

SEATTLE DAY 3/4

Marie's kompis släppte av oss vid färjan runt 8:45am på söndagsmorgonen. Vi tog alltså färjan över till Seattle, vilket var en upplevelse i sig. Väl inne i city gick vi direkt till mitt och Emily's hotell för att checka in. Både jag och Emily hade en extra natt i Seattle, medan både Sin och Marie hade bokat flyg hem på söndagskvällen.

Vi lämnade vårt baggage på hotellet och sedan bar det av mot Space Needle där vi köpte biljetter för att åka upp i tornet. Då det är en populär turistattraktion, fick vi inte tid förrän 1pm så under tiden gick vi till Kerry Park samt att vi kollade in BITE food market.

Efter Space Needle tog vi oss ner till Pike Place Market för att se Original Starbucks, the farmers market samt the Gum walll. Sedan var vi klara med vår sightseeing så då blev det en walk till närmaste sovuenir shop där det inhandlades lite småprylar. Jag fick med mig en Seattle keps, key chain, vykort till mormor samt en world map.

Käkade en snabb lunch på Chipotle innan vi gick till hotellet för att vila lite. Sedan vid 4pm var det dags för Sin och Marie att ta tåget till flygplatsen. Jag och Emily följde dem till Westlake Station, där vi vinkade av dem. Eftersom vi var så trötta tog vi en två timmars powernap i världens skönaste hotellsängar. Hotel W, they know how to do it.

Vi vaknade upp som nya männsikor (haha) och begav oss ut på stan för att strosa i butiker. Då klockan var efter 7pm var de flesta ställen stängda men ett besök på Nordstrom Rack samt Forever 21 var inte helt fel. Efteråt blev det middag nere vid Pike Place Market på en italiensk restaurang. Jag lyckades få dem att slänga ihop en vegansk pasta rätt, så jag var alltså riktigt nöjd.

Sedan var det bums hem i sängen på hotellet och vi båda somnade någon gång strax innan 11pm, helt utmattade och redo för en lång natt med sömn.